اعتماد به نفس چیست؟ راههای افزایش آن !

اعتماد به نفس چیست؟ راههای افزایش آن !

اعتماد به نفس به معنای خود اتکایی است. نقطه مقابل آن، اعتماد به دیگران در همه کارها فرهنگ معین، ج ۳، ص ۳۰۲٫
داشتن است کسی که روی پای خود بایستد و منتظر یاری دیگران نباشد، اعتماد به نفس دارد، اما اگر فردی همیشه خود را ناتوان بپندارد و در تصمیم‌گیری عاجز باشد و دیگران به جای دو تصمیم‌گیری نمایند، فاقد اعتماد به نفس است.
در یک کلمه می‌توان گفت: اعتماد به نفس، نتیجه خود باوری است. برای رسیدن به این امر مهم باید تلاش نمایید احساس کارا بودن، مفید واقع شدن و خود ارزش مندی و قابل احترام بودن را در خود تقویت کنید. در این جهت لازم است :
۱ – توانمندی‌های خود را مدنظر بگیرید، نه ضعف‌ها و ناتوانی‌ها را
۲ – تجارب خوشایندی از فعالیت‌های مستقل را فراهم سازید؛ یعنی کارهایی را بدون دخالت دیگران انجام دهید.
۳ – برنامه‌های آموزشی و هنری و غیره را که امید موفقیت در آن است، تجربه کنید.
هیچ چیز به اندازه موفقیت در کار، اعتماد به نفس را تقویت نمی‌کند.
۴ – قدرت تحمل در برابر ناکامی‌ها را افزایش دهید.
۵ – درباره مسائل مختلف نظرات محکم و قاطع خود را ابراز دارید.
۶ – با دوستان و هم‌سالان و هم‌کلاسی‌های خود مأنوس باشید و با آن‌ها رابطه برقرار کنید.
ر. ک: دکتر افروز، روان‌شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان، ص ۱۲۰ – ۱۱۵٫
عزت نفس را می‌توان به معنای ارزیابی مثبت از خود گرفت. شخصی که از عزت نفس برخوردار است، دکتر بیابانگرد، روش‌های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، ص ۲۵٫
خودش را به گونه مثبتی ارزش یابی کرده، برخورد مناسبی نسبت به نظریات مثبت خود و دیگران دارد. مهم‌ترین عامل در پیدایش عزت نفس، رفتار مناسب والدین است. کارایی و اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان به بهترین وجه رشد می‌کند که در خانواده‌های گرم و نوازش گر پرورش می‌یابند.
خانواده هایی که در آن‌ها رفتار مسؤلانه را پاداش می‌دهند و همراه با آن فعالیت‌های مستقل و تصمیم‌گیری را نیز تشویق می‌کنند.
“هویت عبارت است از افتراق و تمیزی است که فرد بین خود و دیگران می‌گذارد.
هویت شخص یک سازه و ساختار روانی اجتماعی است، یعنی هم شامل طرز فکرها و عقاید می‌شود که معرف فرد است و هم نحوه ارتباط فرد با دیگران را می‌رساند”. تحول بلوغ، تصویر ذهنی از بدن و هویت‌ دکتر احمد احمدی، روان‌شناسی نوجوانان و جوانان، ص ۲۸٫
شخص نوجوان را تهدید می‌کند. نوجوان با در نظر گرفتن تجربیات گذشته و قبول تحولات بلوغ می‌خواهد هویت خویش را بازسازی کند حتی مخالفت و ستیز نوجوانان با والدین خود و عصیان آنان در برابر ارزش‌ها و قدرت‌ها و دخالت‌های دیگران برای تثبیت هویت و جدا نمودن هویت خویش از سایرین است. بحران هویت، نوجوان را به ابهام و سردرگمی می‌کشاند.
برای عبور از این بحران باید روابط باز و صمیمانه‌ای ایجاد کرد و مشاوره فردی و گروهی را ترتیب داد. “اریکسون متذکّر شده است: هویت ممکن است از دو راه منحرف شود: ممکن است پیش از آن که رشد کند، تثبیت شود (هویت یابی زودرس) و یا این که بدون هیچ محدودیتی گسترش پیدا کند (هویت یابی)
در دوران نوجوانی هویت یابی مسئله‌ای حاد می‌شود که دلیلش تغییرات روز به روز این دوره است. دست یافتن به احساس هویت فردی مشخص تا حدودی به مهارت‌های شناختی بستگی دارد “هر عامل رشدی که به نوجوان کمک کند تا با اطمینان از خود، درک کند که از دیگران متمایز و مجزاست… سبب می‌شود که در نوجوان احساس هویت کاملی از خود ایجاد شود”. همان، ص ۵۷۹٫
منبع: راسخون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *