با چکاپ کردن از سلامت فردی خود مطمئن شوید!؟

با چکاپ کردن از سلامت فردی خود مطمئن شوید!؟

با چکاپ کردن از سلامت فردی خود مطمئن شوید!؟

هر انسان نیاز دارد که حداقل سالی یکبار برای چکاپ کامل به پزشک مراجعه کند و اگر شما وقت و هزینه چکاپ را ندارید خود این کار را انجام دهید.

_ به خودتان نگاهی بیندازید:
هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به نگاهی به پوست دست، پوست‌سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز نشان دهنده مشکل است و باید به پزشک مراجعه شود.
_ علایم خستگی را جدی بگیرید:
اگر شما فردی هستید که همیشه خسته و کسل هستید و بدون ساعت زنگدار از خواب بیدار نمی شوید برنامه خواب شبانه خود را تنظیم کنید و حتما ۸ ساعت بخوابید اگر مشکل حل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید .
_ بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:
انجام این کار به ویژه به خانم‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های ماهیچه‌ای اسکلتی مثل پوکی‌ استخوان توصیه می‌شود. کوتاه شدن قد می‌تواند خود نشانه کمبود  مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.
_ به رنگ ادرار توجه کنید:
اگر روشن است شما سلامت کامل دارید. اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، به پزشک مراجعه کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل‌های غذایی یا مولتی ویتامین‌ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.
_ بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
(۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند یا دو) و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید. عدد به دست آمده به علاوه ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان می‌دهد. بعد ۲ دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴ جمع کنید. عدد به دست آمده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
_ اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌یتان باشید
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زخم و عفونت می‌شود.
از آنجا که احساس درد در این افتاد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند.
_ به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:
حتما در منزل خود یک دستگاه فشار خون خانگی داشته باشید.
_ از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
اگر مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول خون‌تان بالاست، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازه‌گیری فشارخون، تست ورزش و… برای شما تجویز کند
_ شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید:
اگر احساس می‌کنید ریزش موی‌تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برایتان تجویز کرده و میزان آهن خون‌تان را چک کند. جالب است بدانید کمبود آهن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کم‌کاری تیرویید هم از جمله دیگر دلایل آن است.
_ شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژن‌رسانی به بدن ۳ کلید طول عمر است. مراقب باشید تمامی گنج‌های به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.

منبع :
طب سنتی
طب بوعلی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *