چگونه شیطان به دست پیامبر(صلی الله علیه و اله) تسلیم شد؟

چگونه شیطان به دست پیامبر(صلی الله علیه و اله) تسلیم شد؟

در برخی روایات آمده است که شیطان تسلیم حضرت محمد(صل الله علیه وسلم ) شد و دیگر نتوانست پیامبر را وسوسه کند، آیا این مطلب صحت دارد؟
بنابر روایاتی؛ شیطان تسلیم پیامبر اکرم(صل الله علیه وسلم ) شده است. پیامبر اکرم(صل الله علیه وسلم ) فرمود:
«با هر انسانی‌ یک‌ شیطان‌ است‌!» پرسیدند حتی با ‌شما؟ فرمود: «بله، ولی‌ شیطان‌ من‌ به‌ حول‌ و قوه‌ الهی‌ تسلیم‌ شده ‌است»‌.[۱]
«خدا مرا بر شیطان [من] یاری کرد تا این‌که او به دست من تسلیم شد».[۲]

در توضیح این روایات توجه به چند نکته لازم است:

۱٫ آنچه در این روایات آمده، تنها تسلیم شدن شیطان به دست رسول اکرم(صل الله علیه وسلم ) است، نه ایمان قلبى شیطان. بر فرض که بپذیریم یک شیطان به دست رسول خدا(صل الله علیه وسلم ) ایمان آورده باشد، این به معنای این نیست که همه شیاطین جن و انس، مراد این روایت باشد.
۲٫ وسوسه شیطان در حد الزام و اجبار نیست و شیطان هرگز نمی‌تواند و اجازه ندارد که انسان را به ارتکاب گناه و معصیت مجبور کند. کار او تنها وسوسه است و شخص با ایمان وقتی چند بار با آن مبارزه کرد دیگر مخالفت با آن، کار دشواری نخواهد بود.[۳] از این‌رو؛ پیامبر(صل الله علیه وسلم )، آنقدر با شیطان مخالفت کرده بود که دیگر شیطان از وسوسه کردن او دست کشیده بود و در قرآن کریم آمده است که شیطان بر مؤمنان تسلط ندارد: «زیرا او(شیطان)، بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند، سلطه‌اى ندارد. سلطه او تنها بر کسانى است که او را سرپرست خود قرار داده‌اند، و کسانى که او را شریک خدا [در اطاعت و بندگى] قرار می‌دهند [و به فرمان شیطان گردن می‌نهند]».[۴]
همچنین قرآن در جای دیگر از زبان شیطان نقل می‌کند که در روز قیامت در پاسخ کسانی که شیطان را مسئول گمراهی خود می‌شمارند، خواهد گفت: «من بر شما تسلّطى نداشتم، جز این‌که دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید؛ بنابراین، مرا سرزنش نکنید؛ و خود را سرزنش کنید».[۵]
خلاصه این‌که؛ وسوسه شیطان الزام‌آور نیست و همین وسوسه‌گری هم موجب پیشرفت و تکامل مؤمنان است.[۶] و چون پیامبر(صل الله علیه وسلم ) به اوج کمال رسیده بود، وسوسه او معنایی نداشت.
پی‌نوشت ها:
[۱]. ابن أبی جمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، محقق: عراقی، مجتبی، ج ‏۴، ص ۹۷، قم، دار سید الشهداء للنشر، چاپ اول، ۱۴۰۵ق؛ شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند احمد بن حنبل، ج ۴۱، ص ۳۴۲، بیروت، مؤسسه الرساله، چاپ اول، ۱۴۲۱ق.
[۲]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی‌طالب(ع)، ج ‏۱، ص ۲۲۹، قم، انتشارات علامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ق.
[۳]. ر. ک: «راه‌های نفوذ شیطان در انسان»، سؤال ۱۶۵٫
[۴]. نحل، ۹۹ – ۱۰۰٫
[۵]. ابراهیم، ۲۲٫
[۶]. ر. ک: «وجود شیطان وسیله‌ای برای تکامل انسان»، سؤال ۶۴۳۲٫
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *