توصیه‌های بهداشت فردی

توصیه‌های بهداشت فردی

بهداشت فردی برای داشتن یک زندگی سالم و بدون بیماری و اختلال مهم است. بهداشت ضعیف موجب بیماری‌های پوستی مختلف، عفونت‌های قارچی و باکتریایی و بوی ناخوشایند می‌شود. مقاله زیر برخی توصیه‌های مفید را برای جلوگیری از چنین وضعیت‌هایی فراهم کرده است.
بهداشت فردی چیزی است که همه‌ی ما در خانه‌هایمان، از پدر و مادرمان و در سالهای اولیه مدرسه یاد گرفته‌ایم. چنین عادات خوب در دوران کودکی یاد گرفته می‌شوند و در طول زندگی به یاد آورده می‌شوند و پیروی می‌شوند؛ در نتیجه دکترها، والدین و معلمان تأکید ویژه‌ای روی این عادت‌ها دارند. نه تنها بچه‌ها بلکه برای بزرگسالان نیز لازم است که اهمیت چنین عادت‌هایی را بدانند تا از هر گونه بیماری جلوگیری کنند.

توصیه‌های بهداشت فردی برای همه‌ی ما :

مهم‌ترین توصیه این است که هر روز دوش بگیرید و یا حمام بکنید. این کار شما را با طراوت می‌سازد و در کل روز، شما را با نشاط نگه می‌دارد. دوش گرفتن روزانه بدن شما را از بوی بد خلاص می‌کند. علاوه بر بدن، تمیز نگهداشتن موها برای حفظ سلامتی آنها ضروری است و باعث می‌شود که آنها درخشان و خوب به نظر برسند. استفاده از شامپوی نرم برای تمیز نگهداشتن مو توصیه می‌شود. برخی ممکن است موهای خود را روزانه بشویند تا از تجمع روغن و گریس بر روی آنها جلوگیری کنند در حالی که برخی ترجیح می‌دهند موی خود را در روزهای متناوب بشویند تا از خشک شدن آنها جلوگیری کنند. رفتن به سالن آرایشگاه و کوتاه کردن موهای خود یک عمل خوب است. شستن صورت چند بار در روز نیز یک عادت خوب است. با انجام این کارها تمام ذرات گرد و غباری که بر روی صورت جمع می‌شوند تمیز می‌شوند.
لباسهایی که شما می‌پوشید باید از ماده‌ی خوب درست شده باشند تا این که عرق را جذب کنند. آنها نباید باعث خارش پوست شما بشوند. هم چنین ضروری است که لباسهای خود را بشویید تا آنها عاری از کثیفی و عرق بشوند. مطمئن شوید لباسهایی که می‌پوشید مناسب شما هستند، باعث احساس راحتی شما می‌شوند و خیلی سفت نیستند. علاوه بر این شما باید از استعمال یک عطر خیلی قوی بر روی لباسهای خود اجتناب کنید چون می‌تواند باعث خارش پوست شما بشود. همان طور که شستن تمام قسمت‌های بدن ضروری است نگهداشتن ناخن‌های دست و پا در وضعیت خوب نیز ضروری است. ناخن‌های خود را به هنگام حمام کردن تمیز کنید و از ناخن گیر برای کوتاه کردن ناخن‌های خود به اندازه‌ی مناسب استفاده کنید. با انجام این کار، شما از تجمع میکروب‌ها و باکتری بر روی دست‌‌های خود و هم چنین وارد شدن آنها به دهان خود جلوگیری می‌کنید. جویدن ناخن‌ها عادت خوبی نیست و باید اجتناب شود تا از هر گونه مشکل مربوط به شکم جلوگیری شود.
غفلت از بهداشت دهانی ممکن است سبب مشکلات خیلی زیادی در زندگی شما بشود. مسواک زدن دو بار یا سه بار دندان در روز برای سلامت دندانی خوب ضروری است. دیده شده که بسیاری از مردم کمبود آگاهی و دانش مسواک زدن مناسب دندان را دارند. این امر ممکن است منجر به مشکلات مختلفی مثل پوسیدگی دندان، ورم لثه، دندان درد و غیره شود. فرد باید هر ۶ ماه یک بار دندان پزشک را ملاقات کند تا سلامت دهانی‌اش چک شود. هم چنین شما باید مسواک خود را هر ۳ ماه یک بار عوض کنید تا سلامت دهانی خود را حفظ کنید. شما باید دهان خود را در دوره‌های منظم در طول روز با آب بشویید.
شستن دستهای خود به کمک صابون ضد عفونی کننده و یا مایع صابون یکی از مهم‌ترین توصیه‌های بهداشت فردی است. شما باید دستهای خود را قبل و بعد از خوردن غذا، بعد از آمدن به خانه از بیرون، بعد از بیرون آمدن از دستشویی و غیره بشویید تا دستهای خود را عاری از میکروب‌های بیماری زا بسازید. با عدم انجام این کارها شما عفونت‌ها و بیماری‌ها را دعوت می‌کنید که ممکن است به روزهای مراقبت زیادی برای درمان کامل نیاز داشته باشید.
شما باید در مورد نوع غذایی که می‌خورید خیلی مراقب باشید. مطمئن شوید که سالم است و تمام مواد غذایی ضروری را که برای بدن شما لازم است، دارد. هم چنین شما باید اطمینان حاصل کنید که آبی که می‌آشامید تمیز است چون آب آلوده می‌تواند موجب بیماری‌های آبی خیلی زیادی بشود. محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید تا از بیماری‌های متعدد دوری کنید. هم چنین ورزش منظم باید انجام شود تا خوش اندام بمانید.
عادت‌های بد نظیر مصرف تنباکو و سیگار باید هر چه زودتر که ممکن است ترک شوند.

منبع:راسخون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *