حکم بازی با پاسور از منظر فقهی

حکم بازی با پاسور از منظر فقهی

حکم بازی با پاسور از منظر فقهی

چرا پاسور بازی کردن حرام است در صورتی که ما می دانیم فقط تعدادی از بازی های آن برای قمار به کار می رود و با شطرنج و دیگر آلات قمار فرق دارد؟

درپاسخ این سوال ابتدا حکم فقهی این مساله طبق نظر مراجع عظام تقلید نقل می شود وانگهی به فلسفه حکم وحکمت های آن می پردازیم الف ) حکم بازی با پاسور از منظر فقهی :
اگر کارت های پاسور از نظر عرف متدین از آلات قمار محسوب نشود بازی با ان بدون شرط بندی وبرد و باخت بنا بر نظر برخی مراجع اشکال ندارد دراین باره به نظرات مراجع توجه فرمایید
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه‏اى، صافى، نورى و وحید: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است. صافى، جامع الاحکام، ج‏۱، س ۱۰۴۵؛ امام، استفتاءات، ج‏۲، (مکاسب محرمه)، س‏۱۸؛ خامنه‏اى، اجوبهالاستفتاءات، س‏۱۱۱۶؛ نورى، استفتاءات، ج‏۱ س‏۵۵۹ و ۵۶۰؛ وحید، منهاج الصالحین، ج‏۳، م‏۱۹؛ تبریزى، استفتاءات، س ۹۸۱٫
آیهاللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در کار نباشد اشکال ندارد. فاضل، جامع المسائل، ج‏۱، س ۹۵۱٫
آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۵۴۱ و ۵۴۴؛ بهجت، توضیح المسائل، (متفرقه)، س ۹٫
آیهاللَّه سیستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب بازى با ان جایز نیست. سیستانى، سایت، س ۹٫
حکمی که در مورد ورق و شطرنج گفته شد فرقی ندارد چه از سیستم کامپیوتر باشد یا غیر آن (استفتا از دفتر مقام معظم رهبری).
ب) فلسفه حرمت بازی با آلت قمار
توضیح وتبین این مطلب نیاز دارد که موضوع فوق رااز سایر ابعاد مورد بررسی قرار دهیم :
به طور کلی در اسلام بازی با آلات قمار حرام است و حکم به حرمت بازی با پاسور از باب آن است که به عنوان یکی از ابزارهای قمار شناخته می شود. بنابراین تا زمانی که به این عنوان شناخته می شود, حکم آن حرمت خواهد بود. البته اگر مرجع تقلید در صدق عنوان آلت قمار بودن پاسور تردید کند, فتوا به حرمت نمی دهد; چنان که از فتوای مرحوم آیت الله اراکی (ره ) چنین به دست می آید. در مورد شطرنج یک دیدگاه این است که : به طور کلی امروزه در سطح جهان آن را آلت قمار به حساب نیاورده و نوعی وسیله بازی فکری می شناسند. بر این اساس شطرنج از نظر موضوع حکم شرعی , تغییر ماهیت داده و به تبع آن حکمش نیز دگرگون شده است . برای توضیح بیشتر درباره حکم شرعی در بازی با شطرنج , پاسور و… باید به عنوان مقدمه نکاتی را متذکر شویم :
۱- بازی ها به چهار گروه تقسیم می شوند: – بازی با آلات قمار با شرط بندی – بازی با آلات قمار بدون شرط بندی – بازی با غیر آلات قمار با شرط بندی – بازی با غیرآلات قمار, بدون شرطبندی
۲- اگر چه درباره تعریف »قمار« میان علمائ اختلاف نظر هست ولی بدون تردید, قسم چهارم قمار نبوده و به هیچ وجه حرمتی ندارد. همان طور که تردیدی در قمار بودن بازی قسم اول و حرام بودن آن نیست . بلکه قسم سوم نیز تقریبا محل اتفاق نظر علمائ دینی است که حرام است و بسیاری از فقهائ, اصلا ملاک قماربازی را توائم بودن آن با برد و باخت و شرط بندی می دانند, خواه بازی با آلات قمار باشد و یا مانند فوتبال که فی نفسه حرام نیست اما اگر با شرطبندی و برد و باخت مالی همراه باشد, قمار محسوب شده و حرام می گردد. پس شرطبندی در هرگونه بازی حرام است مگر در موارد استثنایی مانند شنا و تیراندازی

 

منبع:پرسمان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *