راهنمای اهداف تربیتی – ۱۱ تا ۱۴ سالگی

راهنمای اهداف تربیتی – ۱۱ تا ۱۴ سالگی

در ادامه بخش قبل به سنین ۱۱ تا ۱۴ ساله ها می پردازیم که چه مطالبی را باید در این دوره فرا بخوانند!

فقط جهت یادآوری:

لازم به ذکر است که این بخش ها بر اساس تجربه شخصی نوشته و انتشار داده شده است و نسبتا لزوم هر سنی بر اساس روانشناسی وجوب این مسائل می باشد.

۱- از نظر اعتقادی باید:

  • خداوند را همه جا ناظر و حاضر بداند.
  • ملاک انجام یا عدم انجام اعمال و رفتار و کردارش را خشنودی یا عدم رضایت امام زمانش بداند.
  • با سر فصل های سیر مطالعاتی عقائد شیعه آشنا باشد.
  • با مفهوم تولی و تبری آشنایی داشته و به آنها معتقد باشد.
  • پاسخ برخی از مهم ترین شبهات اعتقادی در بحث خداشناسی و توحید را بداند.
  • تفاوت اصلی مکتب خویش را با سایر مکاتب دانسته، قادر به بیان آنها باشد.

۲-از نظر شرعی باید:

  • ضرورت انتخاب مرجع تقلید را بداند و ملاک های این انتخاب را آموخته باشد.
  • با علائم بلوغ آشنا باشد و بتواند در قبال اصول و فروع دین آگاه باشد.
  • به سرفصل های مهم رساله توضیح المسائل و مسائل مبتلی به آن آشنایی داشته باشد.

۳- از نظر اخلاقی باید:

  • رازنگهدار باشد و اسرار دیگران را فاش نسازد.
  • به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف اخلاقی خود و بر طرف نمودن آنها باشد.
  • اعتراف به گناه در غیر پیشگاه را مانند ارتکاب به گناه، عملی زشت بداند.
  • علاقه مند به پیدا کردن راه های کمال و موفقیت باشد.

۴- از نظر مذهبی باید:

  • عضو یک جلسه یا مجموعه مذهبی سالم و مورد تائید بزرگتر ها باشد.
  • سفر به اماکن مقدس و مشاهد ائمه معصومین(ع) را بر سفر های دیگرترجیح دهد.
  • موازین دینی را راجع به پوشش و ظاهر خود به عنوان شیعه دانسته و رعایت نماید.
  • با مناسبت های مذهبی سال آشنا بوده اعمال بوده اعمال مربوط به هر کدام را که برگرفته از روایات و یا سیره سلف صالح است، بداند.

۵- از نظر مهارتی باید:

  • به یادگیری یک زبان دیگر، غیر از زبان مادری خویش، همت گمارده باشد.
  • با زبان عربی، حداقل به مقدار قرائت صحیح قرآن، نماز و ادعیه آشنایی داشته باشد.
  • با فنون مهارت های مطالعه و یادگیری آشنا باشد.
  • توانایی ها و استعداد های خود را برای انتخاب رشته تحصیلی و کاری مناسب، کشف کرده باشد.
  • قدرت استدلال و انتقاد منطقی را به دست آورده باشد.

۶- از نظر روحی باید:

  • انتقاد پذیر باشد.
  • مسئولیت پذیر باشد.
  • اراده ای قوی داشته باشد.
  • اهل مشورت و قدرت تشخیص مشاوره دلسوزانه را داشته باشد.
  • صبور و بردبار باشد و بتواند راه حل مناسب و عاقلانه را در هنگام بروز مشکلات پیدا کند.
  • در مورد دیگران زود قضاوت نکند.

۷- از نظر روابط باید:

  • آثار همنشینی های خوب و بد را بشناسد.
  • قدرت مدیریت و هدایت گروه را در کارهای جمعی داشته باشد.
  • بهترین نوع دوستی را رفاقت معنوی بداند.
  • به یک جمع معنوی یا یک مربی مطمئن دلبستگی عاطفی متعادل پیدا کرده باشد.
  • به تفریحات جمعی سالم و شرکت در اردو های تفریحی – علاقه مند باشد.
  • در روابط خود با آنها که دوستشان دارد اهل گذشت و ایثار باشد.

۸- از نظر آرزو ها باید:

  • شهادت را بعنوان یک آرزوی بزرگ در سر بپروراند.
  • آرزوی ظهور امام زمان(عج) و حضور در رکاب ایشان را داشته باشد.
  • از تصور دستیابی به اهداف بزرگ وحشت زده نشود و بلند همت باشد.
  • موفقیت دوستان و اطرافیان را دعاهای خود مورد توجه قرار دهد.
  • به گسترش، عزت، سربلندی و موفقیت گروه یا مجموعه ای که در آن عضو است بیندیشد.

۹- از نظر خانوادگی باید:

  • بتواند موقعیت مالی و شرایط اقتصادی خانواده را درک کند.
  • نسبت به کوچکتر ها در خانه و خانواده منصف، دل رحم و دلسوز باشد.
  • ابراز علاقه و محبت به اعضای خانواده و حتی والدین خویش را به قصد رضای خدا انجام دهد.
  • از کنترل های والدین در مورد کارها، رفت و آمد ها و رفتارهایش خشنود بوده، آن را نشانه دلسوزی و اهمیت بداند.

۱۰- از نظر بهداشتی باید:

  • آگاهی لازم را پیرامون رعایت بهداشت فردی پس از بلوغ، داشته باشد.
  • با کمک های اولیه آشنا باشد و بتواند در مواقع لزوم به سایرین کمک کند.
  • به کنترل و چکاب اوضاع جسمی خود به دلیل قرارداشتن در سن رشد بیش از هر زمانی اهمیت بدهد.

۱۱- از نظر اطلاعات سیاسی باید:

  • مهم ترین استدلال های نقلی و عقلی بر ضرورت ولایت فقیه را در حاکمیت دینی بداند.
  • پیگیر اخبار سیاسی دنیا بوده از اوضاع کلی سیاسی جهان با خبر باشد.
  • سیاست منهای دیانت را قبول نداشته، آن را عین دیانت بداند
  • بتواند تفاوت میان اظهار نظرهای سیاسی عامیانه و عالمانه را تشخیص دهد.

منبع:تربیت اسلامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *