راهنمای اهداف تربیتی – ۹ تا ۱۱ سالگی

راهنمای اهداف تربیتی – ۹ تا ۱۱ سالگی

راهنمای اهداف تربیتی ویژه والدین و مربیان می باشد و لازم می دانیم که حتما این بخش ها را با دقت مطالعه کنند تا بدانند باید در سنین مختلف، فرزندان خود را با چه مفاهیمی آشنا کنند.

در ادامه بخش قبل به سنین ۹ تا ۱۱ ساله ها می پردازیم که چه مطالبی را باید در این دوره فرا بخوانند!

فقط جهت یادآوری:

لازم به ذکر است که این بخش ها بر اساس تجربه شخصی نوشته و انتشار داده شده است و نسبتا لزوم هر سنی بر اساس روانشناسی وجوب این مسائل می باشد.

۱- از نظر اعتقادی باید:

  • بتواند اصول دین را نام برده تا حدی با مفهوم آن آشنا باشد.
  • با صفات الهی آشنا شده به خدا امیدوار باشد.
  • برخی احادیث کوتاه را حفظ باشد و با سیره اهل بیت(ع) آشنایی داشته باشد.
  • با بهشت و جهنم آشنا باشد و بداند نتیجه امور دنیوی در آخرت خواهد بود.
  • از مصائب ائمه معصومین(ع) مطلع باشد.
  • مفهوم انتظار فرج امام زمان(عج) را تا حدودی درک کند.
  • داستان های معروف قرآنی راجع به زندگی پیامبران الهی را شنیده و بتواند تعریف کند.

۲-از نظر شرعی باید:

  • در نماز خواندن از قرائت صحیح برخوردار باشد.
  • صحیح وضو گرفتن و غسل کردن را آموزش دیده باشد.
  • برخی روز های ماه مبارک رمضان را روزه بگیرد.
  • با مفهوم احکام پنج گانه (واجب – حرام – مستحب – مکروه) آشنا باشد.
  • معنای امر به معروف و نهی از منکر را بداند و ضرورت آن را درک کند.
  • با علائم بلوغ آشنا باشد.
  • احکام کلی شک در نماز را بداند.
  • احکام نماز جماعت را آموخته باشد.

۳- از نظر اخلاقی باید:

  • حسود نباشد و از موفقیت اطرافیان خوشنود شود
  • از آفات زبان بیزار باشد و نسبت به آن مراقبت کند.
  • با مفهوم گذشت و ایثار آشنا باشد.
  • مصادیق متعددی از اسراف را تشخیص دهد و سعی در پرهیز از آن داشته باشد.
  • معنای اخلاص را بداند و سعی کند آن را تجربه نماید.

۴- از نظر مذهبی باید:

  • در پوشش خود حیا و حجاب را رعایت کند.
  • در فعالیت های مذهبی شرکت کند. مثلا سیاه پوش کردن فضا برای مراسم عزاداری.
  • به خواندن ادعیه رغبت داشته باشد.

۵- از نظر مهارتی باید:

  • قادر به بیان اهداف خود باشد.
  • استعداد و علاقه خویش را در یکی از رشته های هنری یا ورزشی کشف کرده باشد.
  • استقلال خود را در انجام وظایف درسی به دست آورده و به والدین وابسته نباشد.
  • تا حدو.دی با برخی از مسائل اولیه فنی و تجربی آشنا شده باشد.
  • نحوه ابتدایی استفاده از رایانه را آموخته باشد.

۶- از نظر روحی باید:

  • قدرت پذیرفتن اشتباهات خویش را داشته باشد.
  • بتواند نوع رفتار خویش را با رسمی بودن محافل تطبیق دهد.
  • شهامت عذرخواهی کردن را داشته باشد.
  • محبت های دیگران را وظیفه آنها برداشت نکرده، قدر شناس باشند.
  • توانایی تمرکز بر امور خود را داشته باشد.
  • به زشتی کبر  و غرور آگاه باشد و از این صفات پرهیز کند.

۷- از نظر روابط باید:

  • بتواند نسبت به غم و شادی اطرافیان، خود را شریک احساساس آنها کند.
  • از ارتباط با بزرگتر های غریبه پرهیز کند.
  • مفهوم صحیح آزادی در حد خود بفهمد و آن را به معنای بی بند و باری تلقی نکند.
  • راحت طلب نبوده، آسایش را به قیمت ناراحتی و سختی دیگران نخواهد.
  • به بازی ها و کارهای گروهی علاقه نشان دهد.
  • از دخالت بی جا در اموری که به او مربوط نیست، پرهیز کند.

۸- از نظر آرزو ها باید:

  • بینش درستی از دنیا و مادیات پیدا کرده باشد و آن را تنها ملاک سعادت نداند.
  • جلب رضایت امام زمان(عج) برایش مهم باشد.
  • سیره ائمه معصومین و علما و صالحین را به عنوان الگوی مناسب قبول داشته باشد.
  • از جنگ و خونریزی موجود در دنیا متنفر باشد.

۹- از نظر خانوادگی باید:

  • به عنوان یکی از اعضای خانواده، مسئولیت و نقش مناسب خود را پذیرفته باشد.
  • سعی کند وظایف خود را نسبت به خانواده به خوبی انجام دهد.
  • شهامت اظهار نظرات خود را درباره امور خانوادگی، البته با رعایت ادب داشته باشد.
  • در صورت عدم موافقت والدین یا اکثریت خانواده با نظراتش، تسلیم نظر آنها باشد.
  • از بیان مسائل خصوصی خانواده به دیگران پرهیز کند.

۱۰- از نظر بهداشتی باید:

  • به مسواک زدن و حمام رفتن مقید باشد.
  • اصول نشستن صحیح و شرایط فیزیکی مناسب هنگام مطالعه را آموخته باشد.
  • قدرت استفاده مناسب از اندام های خود را داشته و راه مراقبت از آنها را بداند.
  • به نرمش علاقه مند باشد و برنامه ای منظم در این باره داشته باشد.
  • تفاوت بین پیشگیری و درمان را بداند و پیشگیری را بر درمان مقدم بداند.

۱۱- از نظر اطلاعات سیاسی باید:

  • تا حدودی با تاریخ سیاسی کشورش آشنا شده باشد.
  • سردمداران و حاکمان پیشین کشورش را بشناسد.
  • با مفهوم شهادت و ارزش آن، انس گرفته و شهدا را سرمایه های انقلاب بداند.
  • در مورد نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی، مطالعاتی داشته باشد.
  • به انقلاب و حاکمیت دینی، علاقه مند باشد.

منبع: تربیت اسلامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *