چاقی کودکان را شوخی نگیرید

چاقی کودکان را شوخی نگیرید

چاقی کودکان را شوخی نگیرید

۱- آموزش مادران جوان در قبال تغذیه صحیح کودک و زدودن باورهای غلط، به خصوص وسواسی که اول زاهای کم سن و سال در زمینه تغذیه کودک شان به صورت سینه به سینه دریافت کرده اند.

۲- تحلیل برنامه های غذایی روزانه کودک و بررسی یادآمدهای تغذیه هفتگی کودکان و شناخت و تعیین اشتباهات به عمل آمده در تغذیه روزانه و ارائه توصیه های عملی و کاربردی به خانواده ها برای رفع تدریجی روش های غلط به کار برده شده.

۳- تعدیل تدریجی و حذف کامل میان وعده های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی لازم (چیپس، پفک، هله و هوله، شربت ها و نوشابه ها)

۴- افزایش به کارگیری مقدار بیشتری از فیبرهای محلول یا نامحلول در گنجانیدن غذاهای تهیه شده از غلات، حبوبات و سبزیجات مختلف و تعدیل تدریجی و حذف کامل شکلات شیرینی، کیک و بستنی های روزمره و جایگزینی آن ها با میوه های فصل و دانه ها و مغزها (آجیل شیرین و شور به صورت متعادل و متنوع).

۵- افزایش مقدار لبنیات دریافتی نسبت به قبل از اجرای برنامه جدید حداکثر تا میزان دو تا دو و نیم واحد. لازم به یادآوری است عادت کردن افراد به میل کردن شیر بیشتر از حد نیاز که موجبات کم خونی و برخی از بیماری ها را فراهم می کند، توصیه نمی شود.

۶- افزایش زمان فعالیت های جسمی و بازی های دسته جمعی و کاهش زمان تماشای تلویزیون.

۷- ایجاد نظم در ساعات خواب زودهنگام شبانه و رعایت وعده های اصلی و میان وعده ها و عدم حذف وعده صبحانه.

۸- تغذیه در محل مشخص و زمان معین و ظروف اختصاصی کودک و نوجوان.

۹- خونسردی توام با قاطعیت در قابل تغذیه کودک و عدم به کارگیری زور و اجبار مبنی بر میل کردن حتمی تمام غذای داده شده و اتمام اجباری مقدار غذای سرو شده.

۱۰- هرچه سن شروع چاقی پایین تر باشد، عوارض دراز مدت آن بیشتر، خطرناک تر و احتمال درمان چاقی برای همیشه بسیار ضعیف تر خواهدشد. لذا اقدام فوری جهت تاثیرگذاری در روند اضافه وزن کودکان و نوجوانان بسیار موثرتر واقع خواهدشد.

۱۱- مهرورزی و بازار محبت معقول پدر و مادر به کودک و پاسخگویی به نیازهای برخورداری بچه ها از عواطف پدری و مادری از پرخوری های احتمالی و افسردگی های کودک جلوگیری کند.

۱۲- عدم جبران یا قصور یا بی توجهی ها یا تنبیه های بی مورد با خوراندن یا خرید تنقلات رنگارنگ که خود عذر بدتر از گناه تلقی می شود.

۱۳- اصلاح تدریجی عادات غذایی غلط و خارج از چارچوب برنامه های مورد نیاز و ناخنک زدن ها و ریزه خواری های مداوم.

۱۴- کاهش دفعات تغذیه کودک در خارج از منزل به خصوص Fast Foodها و انواع ساندویچ، همبرگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده با سس ها پرچرب و انواع نوشابه ها و دسرهای خامه ای پر از قندهای ساده و چربی های اشباع شده.

۱۵- کاهش مقدار نمک، شکر، افزودنی های مختلف، چربی های حیوانی و روغن های گیاهی جامد یا مایع فراتر از نیاز بچه به هنگام طبخ غذا در منزل.

۱۶- کاهش استرس و اضطراب و دل نگرانی های کودکان و نوجوانان که به صورت پرخوری و ریزه خواری نمود پیدا کرده و به عنوان یک عامل تسکین شرطی در می آید و توجه و دقت در ایجاد نظم در ساعات خواب شبانه و جلوگیری از شب زنده داری آن ها.

۱۷- محدود کردن مدت زمان نشستن در مقابل تلویزیون به مدت حداکثر یک و نیم یا دو ساعت در روز و منع کامل صرف غذا یا تنقلات نوشابه ها و شربت ها و غیره در هنگام تماشای تلویزیون.

۱۸- عدم نشان دادن ابراز رضایت و محبت و تشکر والدین، مادربزرگ ها، پدربرزگ ها، عمه ها، عموها، خاله ها و دایی ها به صورت تقدیم انواع خوراکی ها و تنقلات رنگارنگ

۱۹- به والدینی که یک یا هر دوی آن ها چاق هستند، توجه داده می شود اگر عوامل محیطی در قبال فرزندان پدران و مادرانی که وزن متناسب به قدشان دارند، احتمال چاقی فرزندان آن ها ۹درصد است، در حالی که اگر یکی از شماها چاق و دیگری دارای وزن متناسبی باشد، این احتمال چاق شدن به ۴۱ تا ۵۰ درصد و اگر هر دو نفرتان چاق باشید، احتمال چاق و فربه شدن فرزندتان به ۶۶ تا ۸۶ درصد افزایش خواهد یافت.

منبع:برترینها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *