چهل حدیث تربیت کودک (بخش اول)

چهل حدیث تربیت کودک (بخش اول)

در بخش کودک و تربیت کودک ۴۰ حدیث تربیتی در اسلام را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

۱٫پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
بَیْتٌ لا صِبْیانَ فیهِ لا بَرَکَهَ فیهِ
خانه‏اى که کودک در آن نباشد ، برکت ندارد.
کنز العمّال ، ح ۴۴۴۲۵

۲٫ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
اِنَّ الْوَلَدَ الصّالِحَ رَیْحانَهٌ مِنْ رَیاحینِ الْجَنَّهِ
فرزند شایسته ، گُلى از گل‏هاى بهشت است .
کافى ، ج ۶، ص ۳، ح ۱۰٫

۳٫ امام باقر علیه السلام:
اِذا اَرَدْتَ الْوَلَدَ فَقُلْ عِنْدَ الْجِماعِ : اَللّهُمَّ ارْزُقْنى وَلَدا وَ اجْعَلَهُ تَقیّا لَیسَ فى خَلْقِهِ زِیادَهٌ وَ لا نُقْصانٌ وَ اجْعَلْ عاقِبَتَهُ اِلى خَیْرٍ؛(۱)
هرگاه فرزند خواستى ، هنگام آمیزش بگو : بار الها! به من فرزندى عطا کن و او را با تقوا قرار ده و در آفرینش او، کم و زیادى نباشد و او را عاقبت به خیر گردان .
کافى، ج ۶ ، ص ۱۰، ح ۱۲٫

۴٫ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
اَدِّبُوا اَوْلادَکُمْ فى بُطونِ اُمَّهاتِهِمْ. قیلَ: وَکَیْفَ ذلِکَ یا رَسُولَ اللّه‏ِ؟ فَقالَ: بِاِطْعامِهِمُ الْحَلالَ؛(۱)
فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید. سئوال شد: این چطور ممکن است، اى رسول خدا؟ فرمودند: با خوراندن غذاى حلال (به مادرانشان).
جُنگ مهدوى، ص .۱۳۲

۵٫ امام صادق علیه ‏السلام :
مِیرَاثُ اللّهِ مِن عَبدِهِ المُؤمِنِ الوَلَدُ الصَّالِحِ …؛
میراث خداوند به بنده مؤمنش فرزند صالح است
وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۹۷٫

۶٫پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
اَلْبَناتُ هُنَّ الْمُشْفِقاتُ الْمُجَهِّزاتُ الْمُبارَکاتُ، مَنْ کانَتْ لَهُ ابْنَهٌ واحِدَهٌ جَعَلَهَا اللّه‏ُ لَهُ سِتْرا مِنَ النّارِ، و مَنْ کانَتْ عِنْدَهُ ابْنَتانِ اُدْخِلَ الْجَنَّهَ بِهِما، وَ مَنْ کانَتْ عِنْدَهُ ثَلاثُ بَناتٍ أوْ مِثْلُهُنَّ مِنَ الاَْخَواتِ وُضِعَ عَنْهُ الْجِهادُ وَ الصَّدَقَهُ ؛(۱)
دختران ، دلسوز ، مددکار و بابرکت‏اند . هر کس یک دختر داشته باشد ، خداوند ، او را پوششى از دوزخ قرار مى‏دهد و هر کس دو دختر داشته باشد ، به خاطر آن وارد بهشت مى‏شود و هر کس سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد ، جهاد و صدقه از او برداشته مى‏شود .
کنز العمّال ، ح ۴۵۳۹۹ .

۷٫امام باقر علیه السلام:
شَرُّ الابَاءِ مَن دَعَاهُ البِرُّ اِلَى الاِفرَاطِ وَ شَرُّ الاَبنَاءِ مَن دَعَاه التَّقصِیرِ اِلَى العُقُوقِ”؛
بدترین پدران کسى است که [در نیکى از حد اعتدال خارج شود و] به زیاده‏روى بگراید و بدترین فرزندان فرزندى است که در اثر کوتاهى، به عاق والدین دچار شود.
تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۴۸۶٫

۸٫امام رضا علیه السلام:
لا تَقْرَبِ النِّساءَ فی اَوَّلِ اللَّیْلِ لا شِتاءً وَ لا صَیْفا وَ ذلِکَ اَنَّ الْمَعِدَهَ وَ الْعُروقَ تَـکونُ مُمْتَلِئَهً وَ هُوَ غَیْرُ مَحْمودٍ ، یُتَخَوَّفُ مِنْهُ الْقولَنْجُ وَ الفالِجُ ، وَ الْلَّقْوَهُ وَ النِّقرِسُ ، وَ الْحَصاهُ وَ التَّقْطیرُ ، وَ الْفَتْقُ وَ ضَعْفُ الْبَصَرِ وَ الدِّماغِ. فَاِذا اُریدَ ذلِکَ فَلْیَکُنْ فى آخِرِ اللَّیْلِ؛ فَاِنَّهُ اَصَحُّ لِلْبَدَنِ ، وَ اَرْجى لِلْوَلَدِ ، وَ اَذْکى لِلْعَقْلِ فِى الْوَلَدِ الَّذى یُقْضى بَیْنَهُما؛(۱) آغاز شب ، چه در زمستان و چه در تابستان ، با زنان آمیزش مکن ، این بدان جهت است که معده و رگ‏ها پُرند و این وضعیت مناسبى [براى آمیزش] نیست و بیم قولنج و فلج و لقوه چانه و نِقرس و سنگ [کلیه [و تقطیر (چکایش) بول وفتق و ضعف در بینایى و ذهن مى‏رود . پس اگر قصد آمیزش دارد ، باید در پایان شب انجام دهد، که براى بدن ، صحت‏افزاتر و براى فرزنددار شدن امیدبخش‏تر و براى باهوش شدن فرزندى که در این میان پدید مى‏آید ، بهتر است .
طب الامام الرضا علیه السلام، ص ۶۴٫

۹٫ امام على علیه ‏السلام :
لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ
با خشم، تربیت [ممکن [نیست
غرر الحکم ، ح ۱۰۵۲۹٫

۱۰٫امام صادق علیه ‏السلام :
بَادِرُوا اَحدَاثَکُم بِالحَدِیثِ قَبلَ اَن تَسبِقَکُم اِلَیهِم المُرجِئَه
فرزندانتان را با کلام [ما] آشنا کنید پیش از آن که مرجئه (و دیگر فرقه‏هاى منحرف عقیدتى) بر شما سبقت بگیرند [ و آنان را منحرف سازند].
فروع کافى، ج۲، ص۹۴٫

۱۱٫امام صادق علیه ‏السلام :
مَنْ اَکَلَ سَفَرجَلَهً عَلَى الرِّیقِ طابَ ماؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُهُ
هر کس ناشتا یک بِهْ بخورد ، نطفه‏اش پاکیزه مى‏شود و فرزندش نیکو مى‏گردد
کافى ، ج ۶، ص ۳۵۷، ح ۳ .

۱۲٫پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
ما مِن اِمْرَاَهٍ حامِلَهٍ اَکَلَتِ الْبِطِّیخَ اِلاّ یَکونُ مَولودُها حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخُلُقِ
هیچ زن باردارى نیست که خربزه بخورد ، مگر این که فرزندش زیبا و خوش اخلاق مى‏گردد .
طب النبی صلی الله علیه و آله و سلم، ص ۱۰٫

۱۳٫پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
اَطْعِمُوا الْمَرأَهَ فى شَهْرِها الَّذى تَلِدُ فیهِ التَّمْرَ فَاِنَّ وَلَدَها یَکونُ حَلیما نَقیّا
به زن، در ماهى که زایمان کرده ، خرما بدهید ، چرا که فرزند او بردبار و پاک مى‏شود .
مکارم الأخلاق ، ص ۱۶۹ .

۱۴٫پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله :
مَنْ وُ لِدَ لَهُ مَولودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فى اُذُنِهِ الْیُمْنى بِاَذانِ الصَّلاهِ وَلْیُقِمْ فِى الْیُسْرى فَاِنَّها عِصْمَهٌ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ ؛(۱)به هر کس فرزندى داده شود ، باید در گوش راست او اذان نماز و در گوش چپ او اقامه بگوید ؛ چرا که مایه ایمنى از شیطانِ رانده شده است .
کافى ، ج ۶، ص ۲۴، ح ۶٫

 ۱۵٫پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏ و‏آله :
لَیْسَ لِلصَّبىِّ لَبَنٌ خَیْرٌ مِنْ لَبَنِ اُمِّهِ ؛(۱)
براى کودک ، هیچ شیرى بهتر از شیر مادرش نیست
عیون اخبار الرضا ، ج ۱، ص ۳۸، ح ۶۹ .

۱۶٫امام صادق علیه السلام:
اَلرَّضاعُ واحِدٌ وَ عِشْرونَ شَهْرا، فَما نَقَصَ فَهُوَ جَورٌ عَلَى الصَّبىِّ ؛(۱)
شیرخوارى ، ۲۱ ماه است . پس هر چه کم شود ، ظلم بر کودک است .
کافى ، ج ۶، ص ۴۰، ح ۳ .

۱۷٫امام صادق علیه السلام:
عَلِّمُوا صِبیَانَکُم مِن عِلمِنَا مَا یَنفَعُهُم اللّهُ بِهِ لا تَغلِبَ عَلَیهِمُ المُرجِئَهُ بِرَأیِهَا
کودکانتان را به دانش ما آموزش دهید که براى آنان سودمند است تا مرجئه [و منحرفین] با دیدگاه‏هاى خود آنان را مغلوب خود نسازند.
الخصال، ج۲، ص۱۵۷٫٫

۱۸٫امام صادق علیه السلام:
اَ لْبَنونَ نَعیمٌ وَ الْبَناتُ حَسَناتٌ وَ اللّه‏ُ یَسْألُ عَنِ النَّعیمِ ، وَ یُثیبُ عَلَى الحَسَناتِ
پسران، نعمت‏اند و دختران خوبى. خداوند ، از نعمت‏ها سؤال مى‏کند و به خوبى‏ها پاداش مى‏دهد .
کافى ، ج ۶، ص ۷، ح ۱۲ .

۱۹٫پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
طَهِّروا اَولادَکُمْ یَوْمَ السّابِـعِ فَاِنَّهُ اَطْیَبُ وَ اَطْهَرُ و اَسْرَعُ لِنَباتِ اللَّحْمِ، وَ اِنَّ الأَْرْضَ تَنْجُسُ مِنْ بَولِ الاَْغْلَفِ اَرْبَعینَ صَباحا
روز هفتم [تولّد] ، فرزندتان را [با ختنه] پاک کنید ، چرا که مایه تمیزى و پاکیزگى بیشتر و رویِش شتابنده‏ترِ گوشت است و زمین ، چهل روز از بول شخص ختنه نشده ، آلوده مى‏ماند .
کافى ، ج۶، ص۳۵، ح۲٫

۲۰٫امام على علیه السلام:
تَخَیـَّروا لِلرَّضاعِ کَما تَتَخَیَّرونَ لِلنِّـکاحِ، فَاِنَّ الرَّضاعَ یُغَیِّرُ الطِّباعَ
براى شیردادن ، [دایه‏هاى شایسته [انتخاب کنید، همان‏گونه که براى ازدواج انتخاب مى‏کنید ، چرا که شیر ، طبیعت‏ها را تغییر مى‏دهد .
قرب الاسناد ، ص ۹۳، ح ۳۱۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *